Barns inflytande i förskolans vuxenstyrda aktiviteter : En observationsstudie med modellen institutionella demokratihändelser som analysverktyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien var att belysa barns inflytande i förskolans vuxenstyrda aktiviteter. För att undersöka syftet användes metoder i form av observationer med videoinspelning och fältanteckningar. Syftet bröts ner i fyra frågeställningar som sökte svar på hur barnen utövar inflytande samt hur detta inflytande bemöts av pedagogerna. Vidare sökte frågorna även svar på hur pedagogernas bemötande samt aktiviteternas genomförande påverkar barnens inflytande, frågor av en mer analytisk karaktär. Studiens teoretiska ramverk består av den sociokulturella teoribildningen och vid analysarbetet användes det teoretiska analysverktyget Institutionella demokratihändelser. Resultatet visade att barnen i studien bevakar sin autonomi och utövar individuellt inflytande genom att protestera. Dessa protester yttrades som verbalt, tyst och fysiskt och aktiverades i samband med regler och rutiner. Resultatet visade även en avvikelse i form av utebliven protest där aktiviteten i fråga kännetecknades av pedagogens engagemang i barnets värld.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)