Busskörfält - Potential för regional busstrafik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: För att uppnå flera internationella, nationella och regionala mål avseende miljö och trafik krävs ett ökat resande inom kollektivtrafiken. För att uppnå detta måste kollektivtrafiken bli ett mer attraktivt val jämfört med bilresor. Ett sätta att uppnå detta är att reservera körfält enbart för busstrafik. Syftet med detta arbete är att avgöra vilken potential busskörfält har för regional busstrafik. Studie av både litteratur och fyra befintliga busslinjer i Skåne har gjorts för att avgöra var busskörfält har störst potential, vilken skillnad i framkomlighet de kan åstadkomma, potentialen att locka över nya passagerare samt vilken ekonomisk nytta som finns. Utifrån studierna dras slutsatserna att busskörfält har en stor potential att förbättra framkomligheten på vägar där bussarna idag lider av stora körtidsförluster. Busskörfält skulle ha störst potential på större vägar som leder in till tätorter och i samband med av- och påfarter samt korsningar. De studerade linjerna skulle kunna få betydligt mindre förseningar under rusningstid om busskörfält byggdes på strategiska delar av vägnätet. I kombination med andra åtgärder, t.ex. parkeringar vid busshållplatser, finns en potential att locka över nya passagerare som tidigare använde bil. Nyttan av busskörfält varierar med förutsättningarna men är av betydlig storlek på sträckor där framkomligheten är låg och många busslinjer med mycket passagerare färdas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)