”OM DU VET ATT VARA NÖJD, DÅ ÄR DU RIK ÄVEN OM DU ÄR FATTIG…” En studie av socioekonomiska faktorer och nöjdhet hos klienter i Backa

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Vi har gjort en komparativ analys av nöjdhet hos klienter inom ekonomiskt bistånd i stadsdelen Backa under åren 2001, 2003 och 2008. Vi har använt oss av resultat från brukarenkäter samt statistik. Syftet var att se om socioekonomiska faktorer kan förklara skillnader i nöjdhet. Våra frågeställningar var 1. Har resultatet i brukarenkäten förändrats i de tre resultaten från brukarenkäten år 2001, 2003 och 2008 och i så fall hur? 2. Vilka förändringar har skett i Backa vid samma år gällande socioekonomiska faktorer? 3. Vilka möjliga förklaringar går att finna i statistik för skillnader i nöjdhet? Resultatet visar att Backa förändrats gällande utbildningsnivå och inkomstskillnader. Den största skillnaden fann vi mellan år 2001 och 2003. Då sjönk betyget i brukarenkäterna samtidigt som den öppna arbetslösheten sjönk mer än vad vi förväntat oss. Vår slutsats är att dessa har ett samband. Antingen genom att arbetslöshet påverkar människors nöjdhet, eller genom att socialtjänstens krav har förändrats. Detta menar vi leder till missnöje som visar sig i resultatet från brukarenkäterna. Vi tror inte att det räcker med att socialtjänsten förändrar sin organisering för att få mer nöjda klienter, utan att även samhället måste förändras för att minska skillnader och ojämlikhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)