Syften med bild i fritidshem : En kvalitativ intervjustudie med fem lärare i fritidshem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Pedagogik

Sammanfattning: Forskning visar att bildskapande kan användas på många olika sätt. I fritidshemmet är det vanligt att man utgår ifrån läroplanen när man planerar aktiviteter som rör bild. Även elevers intressen och behov ligger till grund för hur man arbetar. Utifrån de syften pedagoger har med en bildaktivitet formas aktiviteten. Med hjälp av denna studie ville vi få en djupare förståelse för varför fritidslärare arbetar med bild. Ämnet har undersökts genom intervjuer med fem lärare i fritidshem. Resultatet visar att bildaktiviteter i fritidshemmet kan användas för att ge elever utvecklad förståelse för människors olika förutsättningar och att elevernas intresse ofta ligger till grund för vilka aktiviteter som genomförs. Även pedagogens utbildning i och intresse av bild påverkar arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)