Dokumentation av elever i behov av särskilt stöd
Sammanfattning: Sammanfattning:Syfte och problemformuleringSyftet med studien är att på en utvald skola kartlägga hur samarbetet mellan lärare i förskoleklass ochspecialpedagoger ser ut, samt hur samarbetet dokumenteras. Jag har valt att tydliggöra syftet med studien utifråntre frågeställningar.Preciserad frågeställning - Hur ser samarbetet mellan specialpedagog och lärare i förskoleklass ut? - Hur dokumenteras samarbetet mellan lärare i förskoleklass och specialpedagogen? - Hur används dokumentering?Studien har genomförts med kvalitativmetod som ansats. Studien är en fallstudie och omfattar halvstruktureraderespondent respektive informantintervjuer med fem lärare i förskoleklass, en rektor och en specialpedagog på enutvald skola. Samtliga intervjuer har spelats in med hjälp av teknisktutrustning och transkriberats ordagrant.Resultatet har analyserats utifrån frågeställningar och litteratur samt med utgångspunkt i ett sociokulturelltperspektiv då studiens intresse är att tolka lärare i förskoleklass uppfattningar om samarbete och dokumentation isamarbetet med specialpedagog.Resultatet kan sammanfattas med; Lärare uppfattar att samarbetet med specialpedagog uppstår utifrån två perspektiv, när lärare själva tarkontakt samt när specialpedagog tar kontakt med lärare. Det är främst specialpedagogen som skriftligt dokumenterar samarbetet mellan specialpedagog ochlärare i förskoleklass. Lärare använder dokumentation inom tre olika områden, i det egna arbetet, för elevens utveckling samti samverkan med föräldrar.Studien bidrar till att skapa en uppfattning om hur lärare kan använda dokumentation som en arbetsmall isamband med elever i behov av stöd och kvalitetsarbete, där reflektion, uppföljning och utvärdering avverksamheten bör dokumenteras för att ge goda resultat.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)