Dokumentation av elever i behov av särskilt stöd

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Amanda Angberg Björdén; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syfte och problemformuleringSyftet med studien är att på en utvald skola kartlägga hur samarbetet mellan lärare i förskoleklass ochspecialpedagoger ser ut, samt hur samarbetet dokumenteras. Jag har valt att tydliggöra syftet med studien utifråntre frågeställningar.Preciserad frågeställning - Hur ser samarbetet mellan specialpedagog och lärare i förskoleklass ut? - Hur dokumenteras samarbetet mellan lärare i förskoleklass och specialpedagogen? - Hur används dokumentering?Studien har genomförts med kvalitativmetod som ansats. Studien är en fallstudie och omfattar halvstruktureraderespondent respektive informantintervjuer med fem lärare i förskoleklass, en rektor och en specialpedagog på enutvald skola. Samtliga intervjuer har spelats in med hjälp av teknisktutrustning och transkriberats ordagrant.Resultatet har analyserats utifrån frågeställningar och litteratur samt med utgångspunkt i ett sociokulturelltperspektiv då studiens intresse är att tolka lärare i förskoleklass uppfattningar om samarbete och dokumentation isamarbetet med specialpedagog.Resultatet kan sammanfattas med;  Lärare uppfattar att samarbetet med specialpedagog uppstår utifrån två perspektiv, när lärare själva tarkontakt samt när specialpedagog tar kontakt med lärare.  Det är främst specialpedagogen som skriftligt dokumenterar samarbetet mellan specialpedagog ochlärare i förskoleklass.  Lärare använder dokumentation inom tre olika områden, i det egna arbetet, för elevens utveckling samti samverkan med föräldrar.Studien bidrar till att skapa en uppfattning om hur lärare kan använda dokumentation som en arbetsmall isamband med elever i behov av stöd och kvalitetsarbete, där reflektion, uppföljning och utvärdering avverksamheten bör dokumenteras för att ge goda resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)