”Man växer ju lite när man inte tycker lika” En studie av personalens syn på konflikter mellan elever i grundsärskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte Studien syftar till att undersöka pedagogers/personals uppfattning om konflikter mellan elever i grundsärskolan. Vi har valt att lyfta fram hur personalen ser på konflikter och hur de bemöter elever i konflikt. Metod Studien har en kvalitativ ansats med intervjuer av personal i grundsärskolan. Intervjuerna har gjorts på två skolor som ligger i två av Göteborgs kranskommuner. Båda skolorna ligger lokalintegrerade i grundskolan. För studiens syfte spelar det ingen roll om informanten är lärare eller elevassistent så länge denne arbetar med den typ av elever som vi har ett intresse för. Alla respondenter är kvinnor och de arbetar med elever på olika utvecklingsnivå. Resultat Resultatet av vår undersökning visar, att hur personal inom grundsärskolan uppfattar konflikter mellan eleverna till stor del beror på elevernas olika förutsättningar när det gäller utvecklingsnivå och eventuella tilläggshandikapp. Det framkom att konflikter mellan eleverna främst förekommer bland elever med måttlig till lindrig utvecklingsstörning och att elever som dessutom har autismspektrumtillstånd ofta är inblandade. Ett resultat visar att personalen ser konflikter mellan eleverna som en möjlighet till social utveckling. Respondenterna känner viss oro för att de kanske tillrättalägger för mycket, samtidigt som de påpekar att det måste finnas tid över till annat än konflikthantering. Det har framkommit att personalen arbetar med konflikthantering på de olika nivåer som finns beskrivna inom Cohens konfliktpyramid, även om de inte är medvetna om det. Personalen efterlyser dock mer verktyg för, och utbildning i, konflikthantering. De av personalen som spenderar mest tid med eleverna är de som har minst insyn i Likabehandlingsplans innehåll. Slutligen visar studiens resultat på att personalen anpassar sitt förhållningssätt utifrån elevernas olika förutsättningar och har förmåga att ta de lärandes perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)