"Ja, jag har dyslexi, men det är ingen ursäkt för att inte jobba!" : Om motivation, självkänsla samt strategier bland elever som har dyslexi och läser på ett högskoleförberedande program på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Annica Oscarsson; [2018]

Nyckelord: självbild; dyslexi; motivation; strategier; grit;

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att undersöka och bidra med kunskap om vad studiemotiverade elever med dyslexi, som går ett högskoleförberedande program, anser om självkänsla och motivation. Studien vill även undersöka vad eleverna har för strategier i sitt skolarbete. Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer och ett mindre inslag av kvantitativ metod, där de intervjuade svarade på en enkät som kan kopplas till grit.Resultatet visar att elever har bra akademiskt självförtroende när det gäller att arbeta med uppgifter i matematik. De har haft lätt för problemlösningar i matematik och eleverna utger sig för att vara ”mattepersoner”. Självbilden är hög i matematik men låg då det gäller att läsa och skriva. För att skaffa sig kontroll över sina svårigheter väljer eleverna att kringgå sina problem genom att välja alternativa verktyg för att stötta i läsning och att skriva. Eleverna har höga mål både i idrottsliga sammanhang samt även när det gäller skolarbetet. Eleverna är också prestationsorienterade då de ser betygen som ett kvitto på att något går bra. Även om eleverna har god kunskap om dyslexi så är de inte trygga med att delge för andra att de har dyslexi. De har under åren som gått arbetat intensivt med sitt skolarbete för att hålla jämn takt med övriga klasskamrater.I en jämförelse med den gritforskning som gjorts av Duckworth (2016) visar elever i den här studien höga gritpoäng. Elever i den här studien vet att det går att arbeta ihärdigt för att nå sina mål samt att det också gett dem det resultat de önskat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)