Are bananas for monkeys? Motionärers vanor kring återhämtningsmål

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: En förutsättning för att kroppen ska må bra är att man befinner sig i energibalans. Det är en viktig del för att kunna prestera och få en positiv utveckling med sin träning. Vid träning är kolhydrater och fett de största energigivarna. Efter ett hårt träningspass är kroppens glykogenlager tömda och behöver fyllas på. För optimal återhämtning bör kolhydrater samt en liten mängd protein intas direkt efter träningspasset. Detta för att träningens positiva effekter inte ska utebli och den eventuella nedbrytningen av befintlig muskelmassa ska upphöra. Tidigare forskning har inte lagt så mycket fokus på området återhämtning. Dock finns det studier som pekar på att de som tränar har mer allmän kunskap om kost än de som inte tränar. Denna studie undersöker hur vanorna kring återhämtningsmål ser ut. Studiens syfte var att kartlägga vanorna kring återhämtningsmål hos motionärer mellan 15 och 65 år. En kvantitativ metod valdes och datainsamlingsinstrumentet var en enkät bestående av 10 frågor med fasta svarsalternativ. Datainsamlingen genomfördes på tre olika träningscenter i centrala Göteborg och totalt 200 enkäter delades ut. Det var 168 enkäter som analyserades och resultatet visade att alla respondenter åt/drack inom två timmar efter avslutat träningspass. 30 procent av dessa åt/drack något inom 30 minuter. Bland dessa 30 procent var proteinpulver det mest populära återhämtningsmålet, bland resterande respondenter var större måltid mest förekommande. Orsaken till att inta återhämtningsmål varierade med träningsfrekvens, träningsform och mål med träningen. Resultatet visade bland annat att ju fler gånger i veckan man tränade desto viktigare blev snabbare återhämtning eller ökad muskeluppbyggnad som orsak till återhämtningsmålet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)