Det finns för många ord liksom! : En diskursanalytisk studie om sånglärares konstruktion av benämningar rörande röstregister

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka sånglärares syn på röstbenämningar och röstkvaliteter inom sångundervisning samt deras beskrivningar av arbetet med röstregisterbenämningar i undervisningen. Studiens teoretiska ramverk utgörs av diskursanalys med en diskurspsykologisk ansats. Datainsamlingsmetoden har utgjorts av fokusgruppssamtal där lärare från olika typer av sångundervisningssammanhang har samtalat om sin syn på röstregister. Samtalen skedde via videosamtal och spelades in med ljud och bild. Efter transkriptionen av samtalen analyserades materialet med diskursanalys för att urskilja diverse tolkningsrepertoarer. I resultatet framgår ett antal tolkningsrepertoarer där sånglärarnas formuleringar kring, användande av och erfarenheter kring röstregisterbenämningar lyfts. Resultatet visar att sånglärarna anpassar benämningarna beroende på elevernas förståelse, vilket pekar mot en individualisering utifrån ålder och nivå. I sånglärarnas uttalanden framgår en kontrast vad gäller sätt att arbeta med röstbenämningar i undervisningen, det vill säga som något uttalat eller som något outsagt. I resultatet framgår hur vissa av lärarna konstruerar och argumenterar för begreppen som knutna till musikaliska inriktningar. Dessutom lyfts en uppfattning att sångläraren hellre lär ut något som denne själv är väl bevandrad i, vilket tydliggör ännu en möjlig slutsats: att sångläraren lär ut inom området som denne kan, snarare än vad som eleven är mest bekväm i.I lärarnas uttalanden framgår en tolkningsrepertoar i hur sånglärarnas egna frustrationer och erfarenheter av svårigheter blivit en drivkraft för deras undervisning. I diskussionen lyfts de i resultatet mest framträdande tolkningsrepertoarerna och diskuteras i relation till det teoretiska perspektivet och tidigare presenterad relevant litteratur och forskning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)