PERSONLIGT ANSVAR OCH SAMHÄLLELIG KRIS: En analys av Aftonbladets imagereparation efter Virtanenkrisen

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Sammanfattning: Det huvudsakliga syftet med studien är att analysera hur Aftonbladet använde imagereparerande strategier för att hantera den förtroendekris som uppstod efter att en av organisationens medarbetare anklagats för sexuella övergrepp. Studien har också ett sekundärt syfte att belysa hur politiska och sociokulturella faktorer kan ha påverkat Aftonbladets imageförsvar. Aftonbladet använde merparten av de strategier som listas i Image Repair Discourse. Företaget utmärkte sig speciellt genom sin ansvarsundvikande inställning - istället för att acceptera organisationens krisansvar diskuterade de ansvar som ett tudelat och personellt fenomen. Aftonbladet hade också en oförväntat frekvent användning av strategierna bolstering och okunskap. Dessutom använde de många perspektivförskjutningar, främst i form av differentiering och minimering, för att få den interna krisen att framstå som mindre allvarlig än samhällets jämställdhetsproblem. De politiska och sociokulturella faktorerna mediesystem, förtroende för rättsväsendet och ideologiska sammansättningar kan ha färgat Aftonbladets imagereparation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)