GeoGebra som vertyg för gymnasieelevers lärande av andragradsfunktioner : En litteraturöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: I takt med att den tekniska utvecklingen går framåt och med krav från styrdokumenten, blir tekniska hjälpmedel ett allt vanligare inslag i klassrummet. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka argument som ges i forskningslitteraturen för att använda GeoGebra i undervisning av andragradsfunktioner i jämförelse med traditionell undervisning i gymnasiet eller motsvarande i andra länder. Frågeställningarna behandlar vilken påverkan GeoGebra har på gymnasieelevers prestationer och attityder såsom den redovisas i forskningslitteraturen, i lärandet av andragradsfunktioner. Litteraturstudiens resultat visar att några av argumenten för att använda GeoGebra är att programmet ger eleven bättre resultat på uppgifter gällande andragradsfunktionens egenskaper och begrepp samt bättre resultat på rutinuppgifter. Resterande argument är bättre resultat på uppgifter gällande sambandet mellan andragradsfunktionens algebraiska uttryck och dess grafiska representation, ett ökat intresse för matematik, roligare undervisning och en ökad positiv attityd till matematik överlag. Undervisning med GeoGebra kan ge eleven större kunskaper om andragradsfunktioner. Den största implikationen för lärarrollen är att GeoGebras synkroniserade vyer bidrar till att elevens får en förbättrad begreppsförmåga, vilket kan användas som introduktion till nya matematiska moment.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)