Att samverka text och bild i myndighetstexter : En studie om att öka läsbarhet, läslighet och läsvärde i Valmyndighetens informationsmaterial genom klarspråk i kombination med text och bild i samverkan
Sammanfattning: I mitt examensarbete har jag studerat hur klarspråk samt text och bild i samverkan kan öka läsbarhet, läslighet och läsvärdet i myndighetstexter. I denna studie har jag avgränsat mig till att analysera Valmyndighetens broschyr Valet i fickformat, som är den enda informationen som från myndigheten som förklarar hur valet går till. Syftet med studien är att skapa förbättrad information till förstagångsväljare, som också hade lägst valdeltagande i Sverige under riksdagsvalet 2010. I studien har jag genomfört två olika metoder; en textanalys och en semistrukturerad fokusgrupp. Syftet med textanalysen var att få en helhetsbild kring hur Valmyndigheten utformat tidigare material vad gäller målgrupp, kontext, språkligt bruk, text och bild i samverkan samt den grafiska formen. Detta för att ta reda på vad som har fungerat bra/mindre bra med Valmyndighetens befintliga information, för att i sin tur skapa förbättrad information som ökar läsbarhet, läslighet och läsvärde hos målgruppen förstagångsväljare. Syftet med fokusgruppen har varit att ta reda på hur målgruppen resonerar kring politik och att rösta i politiska val. Utöver dessa metoder har jag samlat empiri genom litteraturstudier och tidigare forskning. Utifrån min empiri och mitt teoretiska ramverk har jag tagit fram en ny text, skriven i en anpassad form av klarspråk för målgruppen ungdomar med rösträtt. Detta i kombination med text och bild i samverkan för att ytterligare öka läslighet, läsbarhet och läsvärdet i informationsmaterialet från Valmyndigheten. Broschyren har också fått en ny kontext anpassad efter målgruppens behov.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)