Ett liv med begränsningar : Ungdomars upplevelser av att leva med en ADHD-diagnos

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - grundnivå

Författare: Eleonor Hjärtmyr; [2017]

Nyckelord: ADHD; Adolescence; Experiences; Health; Stigmatization;

Sammanfattning: Detta är en litteraturbaserad studie som belyser ungdomars upplevelser av att leva med en ADHD-diagnos, samt vilken påverkan diagnosen har för den enskilde individen och samhället i stort. Många svårigheter i vardagen framkommer, så även brister i kunskap, bemötande och samverkan från sjukvårdens sida.  ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som karaktäriseras av brister i uppmärksamhet, impulskontroll och reglering av aktivitetsnivå. ADHD hos ungdomar är associerat med risker som exempelvis utvecklandet av psykiatriska samsjukliga tillstånd, drogproblem och kriminellt leverne. Ungdomar med ADHD beskrivs vara känsliga för negativ miljöpåverkan och beteenden relaterade till diagnosen påvisas kunna leda till stigmatisering och diskriminering. Trots att behandling för ADHD i många fall leder till en bättre funktion för individerna är behandlingsföljsamheten låg. Det framkommer att många väljer att avsluta sin sjukvårdskontakt och behandling, specifikt i övergångsåldern mellan ungdom till vuxen. Resultatet lyfter att ADHD i många fall leder till stora svårigheter i vardagen och ungdomarna rapporterar ett stort omvårdnadsbehov. Brister i delgivning av information framkommer vid kontakten med sjukvården. Så även brister i upplevelser av behandling samt bemötande. För att kunna främja hälsa ur ett holistiskt synsätt, krävs bättre samverkan mellan de olika aktörer i samhället som är i kontakt med denna patientgrupp. Sjuksköterskan möter individer med ADHD inom både den somatiska och psykiatriska delen av vården. Hanteringen av diagnosens yttranden hos patienterna ställer i många fall högra krav på kompetensen hos sjuksköterskan. Sjuksköterskor inom både den somatiska och psykiatriska delen av vården behöver mer kunskap om ADHD och diagnosens yttranden för att kunna tillhandahålla personcentrerad vård med ett gott bemötande till patientgruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)