Kommunikation av intern ekonomiinformation : en fallstudie av kommunikationsbarriärer i ett större företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Det är sedan länge konstaterat att intern kommunikation har stor betydelse för företagets framgång. Syftet med att kommunicera intern ekonomiinformation är att redogöra för den ekonomiska situationen samt att ge en bild av företagets framtida utveckling. En viktig faktor med intern ekonomiinformation är att skapa målöverenstämmelse. Företag upplever ofta kommunikationsproblem och svårigheter med att nå ut med intern information. Det uppstår barriärer i kommunikationen mellan sändare och mottagare, vilket orsakar att budskapet inte når fram. Företag med hierarkisk struktur med flera ledningsskikt tenderar att uppvisa sämre kommunikation jämfört med mindre företag. Syftet med studien är att identifiera organisationsbetingade barriärer som kan uppstå i kommunikationen av intern ekonomisk information mellan vd -mellanchef -medarbetare i ett storthierarkisktföretag. Genom undersökning av kommunikationsprocessen ämnar studien att urskilja barriärerna samt ge förslag på hur dessa kan överbryggas. Studien har även för avsikt att utröna vad som fordras för att intern ekonomiinformation ska få en målöverensstämmande verkan.För att svara på syftet utfördes en fallstudie av kvalitativ karaktär. Intervjuer genomfördes med utgångspunkt i en teoretisk kommunikationsmodell som sedan låg till grund för analysen. Resultatet visar att otillräckliga ekonomikunskaper, skilda ekonomikunskaper mellan sändare och mottagare, tidsbristsamtför mycket eller för lite ekonomiinformation är barriärer som kan uppstå. Resultatet visar även att det fordras att informationen som kommuniceras är anpassad så att den är relevant och lätt att förstå för mottagaren för att den ska verka målöverensstämmande. För att överbrygga dessa barriärer rekommenderas att företag erbjuder kompetensutveckling och att sändaren av informationen skapar sig en uppfattning både om mottagarens kunskapsnivå och informationsbehov för att sedan anpassa informationen efter det. Slutligen är det viktigt att göra en prioritering av hur arbetstiden ska fördelas, så att det ges tillräckligt med tid till kommunikation av ekonomiinformation. Ett förslag till vidare forskning är att inrikta undersökningen mot individbetingade barriärer som kan uppkomma i kommunikationen av intern ekonomisk information.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)