Ljudutbredning i virtuella miljöer : Hur påverkas objektlokalisering av realtidsgenererad ljudfysik?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Simon Nordberg; [2016]

Nyckelord: Ljudutbredning; realtid; ljudfysik; objektlokalisering;

Sammanfattning: Denna rapport undersöker hur realtidsgenererad ljudfysik påverkar spelarens lokaliseringsförmåga i virtuella miljöer. Undersökningen grundas i forskning kring rumsuppfattning och hörsel. För att testa detta har två videoklipp skapats. Ett av videoklippen visar en 3d-miljö med realtidsgenererad ljudfysik skapad av mjukvaran GSound (2012). Det andra visar samma scen utan ljudeffekter som är realtidsgenererade. Respondenterna har fått ta del av dessa videoklipp och därefter intervjuats i semistrukturerade intervjuer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)