Vad motiverar lärare i sitt arbete? : En studie som undersöker de faktorer som påverkar arbetsmotivationen hos grundskolelärare

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad som motiverar grundskolelärare i sitt arbete och se vilka faktorer som påverkar motivationen positivt respektive negativt.  Metod: En kvalitativ studie där åtta semistrukturerade intervjuer genomförts på tre olika skolor inom två kommuner i Mellansverige.  Resultat och slutsats: Studiens resultat visar, med Herzbergs tvåfaktorsteori som teoretisk utgångspunkt, att den viktigaste faktorn för motivation är att få arbeta med eleverna, att se dem utvecklas på både ett kunskapsmässigt och personlighetsmässigt plan. Även goda relationer till kollegor har en positiv påverkan på motivationen. En för hög arbetsbörda och arbetsuppgifter som inte är kopplade till undervisning har en negativ påvkerkan på motivationen.  Examensarbetets bidrag: Studien bidrar med en ökad förståelse för vad som motiverar grundskolelärare i sitt arbete. Förhoppningen är att ledning och rektorer på skolor ska få en tydligare bild och förståelse över hur motivationen ser ut hos lärarna, samt hur det inom skolorna kan arbetas för att öka motivationen.  Förslag till fortsatt forskning: -Undersöka om faktorerna som motiverar lärare skiljer sig åt beroende på lärarnas ålder. -Undersöka om faktorerna som motiverar lärare skiljer sig åt beroende på vilket stadie inom grundskolan de arbetar inom (låg-, mellan- eller högstadiet). 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)