Språket som en faktor i matematikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Författare: Sofia Jönsson; Zainab Al Hasan; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Språket ses som en nyckel för lärande, därför är det viktigt att undersöka språkets påverkan på elevernas lärande och lärarens roll inom inlärningen och utvecklingen av elevernas kunskap i matematik. Detta arbete synliggör kopplingar mellan lärande i matematik och språket samt hur språket påverkar inlärningen av matematik. Arbetet utgör en forskningssammanställning inom området. Ett flertal vetenskapliga arbeten har sammanställts för att ge ett omfattande resultat och rättvisande diskussion. Resultatet visar att inlärningen av matematik är beroende av språkbruket. Vidare säger resultatet att språket inte ska vara för avancerat eller lätt, det ska utgå från elevernas förutsättningar. Det som arbetet har kommit fram till är att lärarens uppdrag är viktigt för att kunna hjälpa elever att utvecklas. Läraren måste ta hänsyn till det språket hen använder i undervisningen och utgå från elevens behov för att utveckla elevernas lärande på bästa möjliga sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)