IKT eller inte? En kvalitativ studie om vilka faktorer som är viktiga för några pedagoger i Göteborgs kommun vid implementering av IKT verktyg i skolverksamheten

Detta är en C-uppsats från

Författare: Fredrik Johannesson; [2011]

Nyckelord: IKT; dator; innovation; implementera; undervisning;

Sammanfattning: Sammanfattning:Denna uppsats kommer att beskriva två modeller för faktorer som påverkar huruvida IKT-verktyg implementerasi läranderelaterade aktiviteter eller inte. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka huruvida de faktorer sombeskrivs i dessa två modeller stämmer överens med vad sex lärare verksamma i Göteborgs kommun tycker.Detta har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer med sex stycken lärare. Intervjufrågorna har utformatsför att komma åt de olika faktorernas vikt hos de tillfrågade lärarna. Resultaten från undersökningen visade på attalla faktorer som modellerna förespråkar till olika grad påverkade en individ huruvida en innovationimplementeras. De viktigaste faktorerna visade sig bland annat vara i vilken utsträckning man som person kändeett behov av att använda sig av IKT och att det gav ett mervärde till det man arbetade med. Det visade sig ävenvara en huvudfaktor att IKT-verktyg fanns tillgängligt på skolan och att organisationen och kollegor stimuleradetill dess användning. Något som förhindrade många från att använda sig av det visade sig bero på bland annatbrist på tid och stöd till att sätta sig in i nya innovationer och att många verktyg ansågs vara för specifika ellerenkelspåriga. Med hjälp av studien hoppas jag att man skall kunna förbättra hur IKT kan införas och beskrivasmed hjälp av modellerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)