Alternativa visualiseringsmetoder för inlärning av arkitektur

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att se på alternativa metoder för inlärning av ismer inom arkitektur. Teori från området pedagogik, liksom kognitiva teorier var viktiga verktyg för att kunna skapa ett gränssnitt till en interaktiv utställning. Syftet med detta läromedel var att skapa en inlärningsmiljö som främjar självstyrt lärande och skapar intresse för fortsatt inlärning för vuxna. Det var viktigt att granska och jämföra alternativ för teori och programvara för att kunna välja lämpliga verktyg.Programvaran Autodesk 3D Studio Max användes för att visualisera två typexempel inom två ismer. Dessa var: Barcelonapaviljongen av Ludwig Mies van der Rohe, och Vitra brandstation av Zaha Hadid. För att kunna skapa en interaktiv miljö tillämpades programvaran Adobe Flash. Efter att informationen gestaltats utfördes en enklare användbarhetsutprovning. Resultatet visade tendenser på brister i navigation, men också att en majoritet av försökspersonerna var nyfikna och själva ville påverka och söka information i läromedlet. Förslag på förbättringsarbete för att lösa navigationsproblematik ges i den senare delen av denna studie. Ytterligare interaktion, såsom den som går att finna i datorspel, diskuteras också för att se på alternativa metoder för inlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)