Kapacitet för cykeltrafik : en studie om trängsel, framkomlighet och utmaningar i Malmös cykelnät

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Författare: Ebba Blomstrand; [2015]

Nyckelord: cykling; kapacitet; trängsel; framkomlighet; Malmö;

Sammanfattning: Flera städer arbetar i dag med att öka cykeltrafiken i strävan mot mer hållbara städer. Ökad cykeltrafik på bekostnad av biltrafik kan bidra till att förbättra miljö, hälsa och skapa attraktivare stadsmiljöer. Malmö är en av Sveriges främsta cykelstäder och i dagsläget sker ungefär 22 procent av alla resor med cykel. Målet för Malmö är att öka andelen till 30 procent år 2030. Dock finns det i dag flera platser som kan uppfattas som problematiska för att det redan finns så många cyklister. Samtidigt blir det allt vanligare med olika typer av cyklar, exempelvis lådcyklar. Syftet med uppsatsen är att beskriva vad kapacitet för cykeltrafik innebär och genom mätning i Malmö analysera befintliga riktlinjer. Uppsatsen syftar även till att undersöka vilka problem och utmaningar som kan uppstå vid kapacitetsbrist samt vad som krävs för att hantera kapacitetsproblem. Vad kapacitet för cykeltrafik egentligen innebär är inte helt självklart. Det går dels att beskriva i antal cyklister per timme och dels i ord. I Malmö når antalet cyklister inte upp till vedertagna kapacitetstak, trots det visar kapacitetsstudien att det finns en del kapacitetsproblem. De kapacitetsmått som finns är anpassade efter länkar och det är i korsningar som kapacitetsbristen uppstår. Kapacitetsbristen yttrar sig i form av trängsel och begränsad framkomlighet. Till viss del kan det förklaras av den fysiska utformningen med dubbelriktade cykelbanor. Restid och säkerhet är två av de viktigaste faktorerna för cykling. Studien ger en antydan om att dessa faktorer kan påverkas negativt av kapacitetsbrist. Trängsel och framkomlighetsproblem bidrar till fördröjningar samtidigt som säkerheten cyklister sinsemellan troligtvis försämras, trots principen safety in numbers. Även den upplevda säkerheten påverkas troligtvis negativt av ett trängre cykelklimat. För att hantera de kapacitetsproblem som finns i Malmö bör både hårda och mjuka åtgärder vidtas. Mjuka åtgärder tillsammans med nudging kan bidra till att förändra och anpassa cyklisters beteende till ett trängre cykelklimat. Det är viktigt att beakta kapacitet och cykelflöden, särskilt i korsningar, så att kapacitetsproblem inte medför att tillväxten av cykeltrafiken stagnerar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)