Varumärkesrevitalisering -en fallstudie i klädbranschen
Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att beskriva revitaliseringsprocessen och utveckla revitaliseringsbegreppet. Vi har använt en kvalitativ metod med litteraturstudier och intervjuer.Vår övergripande teori är den strategiska varumärkes plattformen av Melin (1999) vilken innehåller sex olika begrepp: produktattribut, märkesidentitet, kärnvärde, positionering, marknadskommunikation och intern märkeslojalitet. Fallföretagen, Burberry, Adidas– Salomon och Tiger of Sweden har bidragit till underlaget för vårt empiriska material. Vid en revitalisering av varumärken genomför företagen enligt vår undersökning förändringar på områden som i teorin är mer kända som varumärkesuppbyggande åtgärder. Vår studie visar att en varumärkesrevitalisering består utav flera delprocesser. De delprocesser vi kunnat identifiera är produkt, identitet, grund, position, kommunikation, person och organisation. Vi har i studien även kommit fram till att det finns en gräns för vad som kan definieras som revitalisering. En revitalisering skiljer sig från vanliga förändringar som företag gör för att bibehålla styrkan i varumärket. Det handlar inte heller om revitalisering när ett nytt varumärke etableras på marknaden. Revitaliseringsbegreppet ligger i området mitt i mellan dessa två ytterligheter. Vår studie visar att det krävs en kombination av minst tre av ovan nämnda delprocesser för att kunna tala om en revitalisering.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)