"Blir jag mer skrivbordsprodukt kommer min själ att dö" : Förskolerektorers arbetsvillkor
Sammanfattning: Studiens syfte var att utifrån krav-resursmodellen undersöka hur förskolerektorer uppfattade sina arbetsförhållanden samt hur detta påverkade deras ledarskap för att skapa en bild av rektorers syn på sin arbetsbörda och dess påverkan på ledarskap. Detta undersöktes med hjälp av semistrukturerade intervjuer av åtta kvinnliga förskolerektorer mellan 48 och 63 år som sedan tematiserades. Resultaten visade att rektorerna upplever emotionella krav av ensamt ansvar, påfrestande samtal, brist på kontroll och bristande öppenhet i organisationen att synliggöra problem, men även en hög grad av administrativa arbetsuppgifter samt tidsbrist. Utöver det upplever alla rektorer att det finns flertalet uppgifter som inte bör vara deras ansvar, varav flera de känner sig tvungna att utföra då de är ytterst ansvariga för sin enhet. I diskussionen sammanfattas slutsatsen att rektorerna har för hög kvantitativ och emotionell arbetsbörda, vilket innebär att bland annat ledarskapet blir lidande och att det finns en tystnadskultur som motverkar förändring av problemen.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)