”Jag förstår visst vad du säger men det tar så lång tid innan det har vandrat runt och kommit ut och då kan man ju tro att jag inte fattar” : Skolpersonals perspektiv på språkstörning och dess konsekvenser.
Sammanfattning: Syftet med studien är att fördjupa förståelsen av hur skolpersonal förhåller sig till och arbetar med elever med språkstörning samt hur man ser på språkstörningens konsekvenser. För att undersöka detta syfte har kvalitativa intervjuer genomförts med skolpersonal från olika yrkesgrupper; rektorer, specialpedagoger, klasslärare och ämneslärare i både praktisk/estetiska och teoretiska ämnen. Intervjuerna har analyserats med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Studiens teoretiska utgångspunkt är de specialpedagogiska perspektiven. Resultatet visar att de olika yrkesgrupperna, trots sina olika uppdrag på skolorna, har en god samsyn på hur språkstörning yttrar sig samt vilka konsekvenser en språkstörning kan innebära i skolan. Analysen visar att skolpersonalen har god kännedom kring de språkliga domäner som kan påverkas av en språkstörning, och de beskriver många stödjande åtgärder och arbetssätt som används i undervisningen av elever med språkstörning. Vidare visar resultatet att skolpersonalen upplever att de har fått gott stöd i arbetet med elever med språkstörning, då den aktuella kommunen anordnat en föreläsningsserie i ämnet för all skolpersonal, men trots detta framkommer även behov av ytterligare stöd.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)