INTEGRERADE NAVIGATIONSHJÄLPMEDEL : Spelarens attityd och upplevelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Navigationshjälpmedel är det som finns i spel för att hjälpa spelaren att navigera. Navigationshjälpmedel kan delas upp i två kategorier: separata navigationshjälpmedel och integrerade navigationshjälpmedel. Det finns väldigt lite forskning om navigationshjälpmedel, speciellt om vilkaattityder spelare har till dem. Den här studien undersöker därför navigationshjälpmedel med frågeställningen: Vad har spelare med olika spelerfarenhet och spelvana för attityder till integrerade navigationshjälpmedel, samt hur speglas dessa attityder i spelupplevelsen? Det undersöks med hjälp av en spelprototyp. Efter att testdeltagarehar spelat prototypen fyller de i en enkät som utvärderar spelupplevelsen och blir efter det intervjuade om navigationshjälpmedel. Resultatet tyder på att spelvana spelare tenderar att ha positiva attityder till integrerade navigationshjälpmedel, medan ovana spelares attityder tenderar att varalite mindre positiva. Detta reflekteras också i spelupplevelsen. På grund av undersökningens låga deltagarantal kan inte lika starka slutsatser dras för ovana spelare, men framtida arbete med fler deltagare kan säkerställa slutsatserna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)