Matematikundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare använder sig av utomhusmiljön för att främja barns matematiska förståelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att undersöka hur förskollärare använder utomhusmiljön i undervisningen för att främja barns matematiska förståelse. Undersökningen genomfördes genom ett kvalitativt tillvägagångssätt med det teoretiska perspektivet utvecklingspedagogik. Datainsamling har utförts genom åtta semistrukturerade intervjuer med förskollärare ifrån mellersta och södra Sverige. Resultatet visar att matematikundervisningen i utomhusmiljön ofta uppstår ur spontana situationer men förekommer också som planerad. Matematikundervisningen blir meningsfull när förskollärare utgår från barns erfarenheter, intressen och behov samt tydliga lärandemål. Slutsatsen är att förskollärarna har en medvetenhet om matematikens innebörd, att den har en viktig funktion i barns matematiska lärande. Utomhusmiljön anses som en kompletterande plats när barnen erfar matematiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)