Utomhusundervisning i förskolan : En intervjustudie om förskollärares konstruktioner av utomhusundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare konstruerar utomhusundervisning i förskolan. Studien har utgått ifrån kvalitativ metod med utgångspunkt utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med tre förskollärare. Det empiriska materialet har bearbetats och analyserats genom att sorteras, reduceras och argumenteras. Utifrån analysen framkom följande teman; utomhusundervisning som utforskande, utomhusundervisning genom upplevelser, planerad utomhusundervisning, spontan utomhusundervisning, utevistelse som frirum och förskollärares otydliga roller vid utevistelse. Det som framträdde tydligast i resultatet var att planerad utomhusundervisning sällan skedde jämfört med den spontana utomhusundervisningen. I förskolans utomhusmiljö sker främst utevistelse som en del av förskolans utbildning och används som ett frirum där barnen har rast snarare än en plats för undervisning, samt att förskollärares roller utomhus är otydliga då de behöver agera övervakare istället för undervisare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)