Trassel i genusdjungeln : En studie i förskollärares förhållningssätt till genus och normer i barnböcker

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Författare: Hanna Damm; Malin Holmer; [2020]

Nyckelord: Högläsning; Barnböcker; Genus; Förskola; Barn;

Sammanfattning: Denna studie kombinerar genus och barnböcker för att problematisera hur några förskollärare förhåller sig till genus och om deras resonemang avspeglar sig i de böcker de väljer ut till sin förskoleavdelning. Studien utgår från feministisk poststrukturalism men vi använder även Hirdmans genusordning som analysverktyg. Genom intervjuer med fyra förskollärare och analyser av förskolornas barnböcker har vi försökt få svar på våra frågeställningar Hur resonerar förskollärare om bokval och högläsning ur ett genusperspektiv? samt Hur väl stämmer förskollärarnas resonemang kring genus överens med vilka böcker som erbjuds barnen? Resultatet av studien visar att förskollärarna inte tar hänsyn till genusfrågor när de väljer ut böcker, något som även har visat sig i de bokanalyser vi gjort. I böckerna visas flest manliga huvudkaraktärer och dessa oftast följer normer för manlighet, medan de kvinnliga karaktärerna både bryter och följer normer för kvinnlighet. Förskollärarna uttrycker att genus och att visa upp olikheter i böcker är viktigt. Vår studie har också visat att genus är ett svårt ämne att förstå sig på och ta till sig. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att böcker är en viktig del av förskolan, men då genus verkar vara ett svårt ämne är genus inget som tas hänsyn till i bokval och högläsning och därmed syns också ett ojämnt resultat i förskolans böcker då manliga karaktärer och stereotypa normer dominerar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)