Mikrosimuleringar av fotgängare fördröjning vid högbelastat övergångsställe i väjningsplikt reglerad T-korsning

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Utbildningar i Helsingborg

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att behandla interaktioner mellan fordon och fotgängare i högtrafikerade T-korsningar, där man med hjälp utav mikrosimuleringsprogrammen VISSIM och VISWALK mäter de olika fördröjningar som kan uppstå vid ett övergångsställe beroende på vilken typ av korsning vi har att handskas med. I detta arbetet så kommer vi att behandla T-korsningar med väjningsplikt respektive trafiksignalerade T-korsningar. Min uppgift blir att samla in lämplig indata från en existerande T-korsning (passagen mellan Tullkammaren och Clemenstorget) genom att göra fältstudier och sedan med hjälp av all indata justera parametrarna i programmet för att på så sätt få en bättre överensstämmelse med verkligheten. Efter en godkänd simulering på T-korsningen i väjningsplikt, ska jag modifiera min 3D-modell för att göra den trafiksignalerad och se vilken effekt det har på fotgängare och fordon, enligt programmet (uppstår det flaskhalsar? Hur påverkas fotgängarna? etc.).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)