Är en originalversion alltid mest fördelaktig för en god läsare? : – En komparativ studie av en originalversion och en återberättad version av Skriet från vildmarken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vilka positiva och negativa konsekvenser omarbetningarna i en lättläst återberättad version skulle kunna leda till för en god läsare. Ambitionen är att underlätta för en lärare att avgöra vilken version som mest fördelaktig att erbjuda en god läsare för att både utmana läsningen och främja läslust. För att uppnå syftet bedrivs en textanalys med fokus på historiens handlingskomponenter: händelser, miljö och personer. Materialet som används är klassikern Skriet från vildmarken, skriven av Jack London (1993) och återberättad av Maj Bylock (1999). Analysmetoden som används är en komparativ analysmetod där originalversionen och den återberättade versionen ställs mot varandra. Resultatet visar att de råder innehållsliga skillnader och att omarbetningarna kan leda till både positiva och negativa konsekvenser för den goda läsaren. Slutsatsen av studien är därför att det är upp till respektive lärare beroende på vem den enskilda goda läsaren är att avgöra vilken version som är mest fördelaktig.Analysen kan användas för att underlätta lärarens didaktiska val då den synliggör hur innehållet genomgående skiljer sig i de olika versionerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)