Arbetsmiljö : En fallstudie med servicekontoret Borås

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Byggbranschen står inför en utmanande situation där efterfrågan är stor, men tillgång till resurser är begränsad, många utländska yrkesarbetare och företag är verksamma i Sverige och det har skett en stor nyrekrytering av inte minst byggtjänstemän, tidplaner är snäva, och det finns riskarbetsmiljön i projekt kan bli lidande. Det är därför extra viktigt att det görs genomarbetade riskbedömningar och att dessa följs upp och revideras fortlöpande under hela projekttiden. Analyser i projekten görs regelbundet för att förbättra och uppdatera AMP/ arbetsmiljön. Detta för att förebygga och undvika risker. AMP ska uppdateras och följas upp regelbundet under hela projektet. Risker som redan finns kan minimeras eller helt försvinna, nya risker uppstår fortlöpande som måste hanteras-förebyggas. Även om byggbranschen har uppnått en säkrare arbetsmiljö under åren så förekommer det alltid risker. Genom att ha tydliga roller och riktlinjer inom företagen blir det lättare att jobba för en bättre arbetsmiljö. Denna rapport är grundad på en kvalitativ studie där tre arbetstagare har gett oss en inblick kring arbetsmiljön i ett specifikt projekt. Rapportens syfte har varit att undersöka arbetsmiljöproblem och följa upp riskhanteringen under projektets gång för att sedan finna vad som kan vara orsaken till arbetsmiljöproblemen men också hur de kan elimineras. Rapporten kommer också bestå av information hur kommunikation, attityd, planering, kontroller och mänskliga faktorers samspel, men även väderförhållanden kan påverka arbetsmiljöproblem på arbetsplatsen. Genom semistrukturerade intervjuer har det bekräftats att riskbedömningar är viktiga att utföra i det dagliga arbetet i anläggningsbranschen. Varje moment i projektet innebär en risk som behövs åtgärdas. Under intervjuerna har det bekräftats att riskanalyser utförs under projektets gång och detta görs på grund av att nya risker ständigt uppkommer. Slutsatsen av denna studie är att Servicekontoret har en god arbetsmiljö, men det finns plats till förbättringar. Risker är något som arbetstagarna utsätts för var dag och för att förebygga dom bör de jobbas med i ett tidigt skede för en bättre arbetsmiljö. Genom att aktivt arbeta med att förebygga dessa risker kommer det leda till en bättre arbetsmiljö men också en effektivare produktion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)