Att vårdas i en miljö där omvårdnad prioriteras bort : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Akutmottagningar utgör en central del inom hälso- och sjukvårdssystemet, och är ofta en första kontakt för människor som behöver akut vård. Omvårdnaden är en aspekt i patientens möte med akutsjukvården, och är en ledande del i sjuksköterskans kompetensbeskrivning. Dock upplever sjuksköterskor att omvårdnaden ofta prioriteras bort när arbetsbelastningen blir för stor. Syfte: Syftet var att belysa patienters upplevelser av omvårdnad på en akutmottagning. Metod: Kvalitativ litteraturstudie som syftar till att sammanställa och analysera befintlig forskning. Studien inkluderade tolv vetenskapliga artiklar. Resultat: Resultatet bildade två teman: En fungerande kommunikation och Skillnader i vårdandet, samt fyra tillhörande subteman. Patienters upplevelse av omvårdnaden varierade, där personalens attityd och förhållningssätt var avgörande för upplevelsen. Lågprioriterade patienter beskrev ett ointresse från vårdpersonalen, och upplevde brister i vårdandet. Välinformerade patienter upplevde minskad oro och en ökad delaktighet i sin vård. Aktivt lyssnande från vårdpersonalen var en viktig faktor för ett personcentrerat bemötande, medan brister i kommunikationen ledde till känslor av övergivenhet, minskad delaktighet. Konklusion: Patienter upplever ett lidande vid bristande omvårdnad. God kommunikation är en förutsättning för att patienter ska känna sig informerade samt förhindra vårdlidande. Sjuksköterskan är ansvarig för att tillgodose patienterna som vårdnadsbehov, och behöver utveckla samarbetet med undersköterskor för att möjliggöra detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)