Barns gemensamma lek i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Enheten för lärarutbildning

Författare: Eva Nilsson; Majvi Ohlsson; [2004]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Vi har studerat yngre barn i den fria leken, det vi betraktat är den kommunikation och det sociala samspel som uppstår i lekvärlden. Genom att analysera och reflektera vårt datamaterial har vi kommit fram till att barnen väljer att leka i mindre grupper och gärna med samma kamrater. Ibland kan barnen välja att leka i en större grupp om temat inbjuder till att vara många. Vi märkte en skillnad vid dialogerna i leken, de äldre barnens konversation var innehållsrikare än de yngre barnens. Under forskningens gång har vi sett att fast det sker förändringar i leken fortsätter barnens lektema utan avbrott. Den fria leken behövs i förskolan för barns utveckling och bearbetning av sin omvärld.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)