Utevistelse på förskolan : Barns tankar om att vara ute på förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Sammanfattning: För att ta reda på hur barn tänker om att vara ute på förskolan har jag gjort observationer och intervjuer med barn i ålder 3-5 år, på tre förskolor i en och samma kommun. Utemiljön på förskolorna är likartad, det som skiljer förskolorna åt är den pedagogiska inriktningen. Syftet har varit att ta reda på om det finns skillnader och likheter i barnens sätt att tänka. Hur de förstår årstidsväxlingar och hur der ser på sitt eget lärande. För mig som pedagog är det viktigt att utgå från barnens perspektiv. Genom att lyssna på barnen och sedan använda utemiljön som ett verktyg kan jag skapa bra förutsättningar för barns utveckling och lärande. På de tre förskolorna leker barnen i stort sett samma lekar och använder samma redskap. Vid intervjuerna har barnen gett likartade svar och det som skiljer dem åt är barnens erfarenheter i och med deras ålder och utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)