En studie om budgetens användning och uppfattning på KappAhl och Lindex

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Louise Magnusson; Therese Tullock; [2009-04-07]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problemdiskussion: Budget har funnits i över 50 år i Sverige och är ett vanligt styrmedel i de svenska företagen. Under de senare åren har forskningen visat upp många delade meningar om hur budget uppfattas och dess betydelse. Budget har fått utstå mycket kritik samtidigt som många studier visar att företagen inte klarar sig utan budget. Uppfattas budget positivt eller negativt hos de som använder den på KappAhl och Lindex? Budgetprocessen är i lärobokslitteratur uppdelad i tre faser, budgetuppställande, budgetuppföljning och budgetanalys. Det går dock att tänka sig även en fjärde fas, budgetanvändandet. Denna fas nämns dock inte lika mycket i forskningen som de övriga tre. Finns denna fjärde fas och i vilka situationer används budget i så fall på de två modeföretagen? Syfte: Uppsatsens syfte är att beskriva och förklara hur användningen av budget ser ut och hur budgeten uppfattas av användarna. Metod: Primärdata till uppsatsen har samlats in genom fallstudier i form av intervjuer eftersom vi har ett syfte som kräver substansrika redogörelser. Vårt empiriska material har sedan ställts i relation till den teoretiska referensramen. Resultat och slutsatser: Vi har lyckats identifiera flera användningssituationer på olika nivåer i de båda företagen. Flera av beslutssituationerna som framkommit går inte att relatera till de tre faserna som lärobokslitteratur nämner. Vi har därmed dragit en slutsats att det kan finnas en fjärde fas i budgetprocessen. De på högre nivå använder budgeten mer som ramar att hålla sig inom än de på lägre nivå som tittar mer i detalj på sin budget. Det medför att användningen ser olika ut på olika nivåer i företagen. Av de respondenter som medverkat i studien har alla övervägande positiv uppfattning av budget. Budgeten uppfattas som ett ramverk men det finns skillnader på de olika nivåerna i företagen. De på lägre nivå uppfattas vara mer styrda av sin budget än de på högre vilket kan bero på att de har bättre möjlighet att revidera den om ett behov dyker upp. Förslag till fortsatt forskning: Då denna fjärde fas är en relativt outforskad del av budgetprocessen finns stora möjligheter till fortsatt forskning. Exempelvis skulle det vara intressant att studera användandet i andra branscher eller med fler respondenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)