Studenters motivation till fysisk aktivitet : En kvalitativ studie om vad som motiverar studenter till att vara fysiskt aktiva

Detta är en L2-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Inledning: I inledningen beskrivs effekterna av fysisk aktivitet och dess betydelse. Trots detta kan vi se att den fysiska aktiviteten minskar i samhället på grund av mer stillasittande arbete och mindre vardagsmotion. Syfte: Syftet med undersökningen var att undersöka vad som motiverar studenter som läser idrottsvetenskap vid Karlstads universitet till fysisk aktivitet. Metod: För att besvara syftet användes kvalitativ metod. Sex studenter som läser idrottsvetenskap vid Karlstads universitet intervjuades i enskilda semistrukturerade intervjuer. För att analysera innehållet av resultatet använde vi oss av kvalitativ innehållsanalys i form av deduktiv ansats baserat på Self- Determination Theory (SDT). Analysen utgick från de tre psykologiska behoven: autonomi, kompetens och tillhörighet som benämns inom SDT. Resultat: Resultatet visade att autonomi hade en stor påverkan på motivationen som till exempel att utöva aktiviteten för nöjes skull och för välmående. Kompetensen upplevdes vara viktig för att känna att man utvecklas. Tillhörigheten påverkade informanterna på olika sätt, både under aktiviteten och i sociala sammanhang som omger aktiviteten. Slutsats: Av denna studie framkom att informanterna motiveras av olika faktorer. De vanligaste faktorerna till varför informanterna var fysiskt aktiva var av hälsoskäl som till exempel att de orkar mer, mår bättre, blir gladare, får mer energi samt kompisar och familj och utveckling i prestation. Nyckelord: fysisk aktivitet, motivation, Self-Determination Theory, studenter

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)