Dataspel som ett lugnande medel : En kvalitativ studie om unga vuxna mäns upplevelser kring dataspel och dess effekter på hälsan. Akademin för häls

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Studien syftar på att belysa hur dataspel påverkar unga vuxna mäns beteende samt vilka för-och nackdelar det har på hälsan. Det kommer oftast upp negativa reaktioner på dataspel och dess effekter på hälsan. Forskning visar att våldsamma spel påverkar beteendet negativt och att det leder till ett aggressivt beteende. Det är sällan positiva aspekter som tas upp i studier av dataspel och mindre forskning om unga vuxna mäns upplevelser av dataspel. Målinriktat urval valdes i studien då sex unga vuxna män från Västerås ansågs vara relevant som målgrupp för att ta reda på för- och nackdelar med dataspel samt hur de upplever påverkar deras hälsa. Studien grundar sig på en kvalitativ metod där datainsamlingen skedde genom semistrukturerade intervjuer som utformning. Intervjuerna analyserades genom en manifest innehållsanalys. Resultatet visar på att utredarna upplevde att dataspel har både negativa och positiva konsekvenser beroende på varför man spelar. Dataspel enligt utredarna i studien är avkopplande och lugnande men det kan påverka kroppen kortsiktigt. Slutsatserna är att dataspel påverkar unga vuxna män mer positivt än negativt när det gäller psykosociala faktorer men mindre positivt för fysiska konsekvenser. Detta beror på att vuxna har mer kontroll och mera kunskaper för att balansera både det dagliga livet och sin hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)