Utveckling av yteffektivt elfordon för hyrsystem

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Hampus Krantz; Philip Haglund; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Dagens bilar är gjorda för långa resor med högt ställda krav på bekvämlighet och komfort. Studier har visat att de flesta resor som görs i Storstockholm är korta, och därför är kravet på prestanda och komfort minimalt. Syftet med detta projekt var att ta fram ett enkelt pendlingsfordon som del av ett hyrsystem. Användaren hyr fordonet vid en station och lämnar av den vid en annan. Fokus har legat på att utveckla en parkeringslösning som spar plats. Att bygga parkeringsstationer i förbindelse med befintlig kollektivtrafik är svårt, och marken i Stockholm är både begränsad och dyr. Efter en omfattande förstudie fastställdes en kravspecifikation som låg till grund för den fortsatta konceptutvecklingen. Det slutgiltiga konceptet blev Electric Commute Vehicle, ett elfordon avsett för personlig transport och pendlingstrafik. Fordonet döptes till X-traffic (Cross-traffic) och har utrustats med en unik parkeringslösning där fordonen packas likt kundvagnar. När fordonen körs in i varandra viks passagerarutrymmet ihop, och därför är det möjligt att parkera fem fordon på två parkeringsrutor. Genom val av fordonskategori har dimension och prestanda begränsats för att passa korta sträckor. Önskade egenskaper hos grundkonstruktionen har granskats och fastställts. Arbetet behandlade även utformning och logistik kring ett hyrsystem. Hyrsystem med fordon och station modellerades i CAD-programmet Solid-Edge, och renderades i renderingsprogrammet Keyshot. Därigenom skapades material till bilder och filmer som användes till rapport, presentation, poster och broschyr. Efter överläggning konstaterades att det slutgiltiga konceptet var lyckat - ett behövligt och funktionellt hyrsystem för elfordon.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)