BARN HAR ALLTID RÄTT(IGHETER). En studie om hur bedömningar av barns mognad påverkar barns delaktighet i Socialtjänstens utredande arbete.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka vilken roll bedömningar av barns mognad spelar i socialsekreterares arbete i samband med utredningar av barns behov. För att besvara studiens syfte formulerades tre frågeställningar. Den första handlade om socialsekreterares uppfattning om vad bedömningar av mognad kan innebära i utredningar av barns behov. Den andra frågeställningen avsåg hur rådande organisatoriska riktlinjer påverkar socialsekreterares bedömning av barns mognad. Den tredje frågeställningen avsåg huruvida mognadsbedömningar leder till att barn får den information de har rätt till. För att besvara frågeställningarna intervjuade vi socialsekreterare och analyserade empirin med stöd av tematisk analys. Resultatet visade att socialsekreterare upplever att bedömningar av barns mognad är komplexa. Socialsekreterare efterfrågar riktlinjer kring sätt att handla i genomförandet av mognadsbedömningar. Osäkerhet kring genomförandet kan ha en negativ påverkan på barns delaktighet. Bedömningar av mognad kan enligt resultatet vara ett sätt för socialsekreterare att anpassa information efter barnet hen möter. Det kan även vara ett sätt att skydda barn från information som enligt socialsekreterare riskerar att skada barnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)