Att nå målkongruens inom detaljhandeln : En tvåfallstudie om hur organisationer med hög personalomsättning använder sig av incitamentsprogram för att nå målkongruens

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: En organisation existerar för att individer ska samverka för att uppnå ett gemensamt mål. I tider med hög personalomsättning är det en utmaning för många organisationer att nå målkongruens och syftet med denna studie är att undersöka hur företag arbetar för att uppnå målkongruens i takt med ökad personalomsättning med hjälp av incitamentsprogram. För att besvara syftet har intervjuer utförts på två olika företag inom detaljhandeln med personer som arbetar aktivt med incitamentsprogram och en enkät har genomförts i ett av företagens varuhus. I den teoretiska referensramen beskrivs teorier gällande förhållandet mellan arbetsledning och arbetstagare, olika typer av incitamentsprogram och motivationsfaktorer. Det empiriska resultatet visar att incitamentsprogram används i de undersökta organisationerna för att nå målkongruens, minska personalomsättning och höja engagemanget hos de anställda. Det visade sig även att kombinationer av olika incitamentsprogram tillämpas för att nå olika typer av mål och att personlig utveckling är den främsta motivationsfaktor för de butiksanställda

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)