Handläggning av orala slemhinneförändringar – en självbedömning av sistaårsstudenter En pilotstudie

Detta är en Master-uppsats från Malmö universitet/Odontologiska fakulteten

Sammanfattning: Utbildningsnämnden på Malmös odontologiska fakultet arbetar för att mål enligt högskoleförordningen efterföljs och implementeras pedagogiskt i tandläkarutbildningen med hjälp av kursmål. Kursmålen inom oral medicin och oral patologi syftar bland annat till att studenten kan redogöra för etiologi, diagnostik, patogenes, behandling och prognos för vanliga orala slemhinneförändringar, samt känna till ovanliga orala slemhinneförändringar. Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur säkra sistaårsstudenter år 2017 upplevde sig med att handlägga och diagnostisera orala slemhinneförändringar. Metod: Metoden bestod av en webbaserad enkät som skickades ut till sistaårsstudenter på tandläkarprogrammet på dåvarande Malmö Högskola. Deltagarna ombads diagnostisera och handlägga tre olika fall av slemhinneförändringar för att sedan självbedöma sin upplevda säkerhet på en ordinalskala. Resultat: Nio sistaårsstudenter besvarade enkäten. Följande diagnoser ställdes av majoriteten av studenterna i de tre olika patientfallen; oral lichen planus (OLP), leukoplaki och pyogent granulom. Slutsats: Studenterna uppvisar generellt medel till mycket säker vid handläggning av studiens 3 patientfall.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)