Språkutveckling i förskolan

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Siti Alwania Forssen; Hatem Abu Shawish; [2009]

Nyckelord: 0;

Sammanfattning: SammanfattningSyfteVårt syfte är att undersöka om barn i två förskolor ges förutsättningar att växa upp i enspråklig miljö, där de kan utveckla sin språkliga förmåga.MetodVi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi har använt oss av observationer ochintervjuer. Vi har observerat läs– och skriftmiljön i båda förskolorna och hur pedagogernaarbetar med språkutveckling. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med fyra pedagoger i tvåolika förskolor. Under intervjun använde vi bandspelare.ResultatPedagogerna som vi har intervjuat i de två förskolorna har olika erfarenheter från sitt arbetemed barn och deras språkutveckling. Dessutom har pedagogerna olika bakgrund och olikautbildning och kunskapsnivå. Vi har märkt att pedagogerna inte kartlägger barnsspråkutveckling om de behöver hjälp med språket, utan relaterar språksvårigheter till barnsålder. Pedagogerna har inte riktigt kunskap om språk och språkutveckling utan man menar attspråket bara är tal och kommunikation som lärs automatiskt utan behov av särskilda insatser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)