Big Data som tillgång: Hjälpande eller stjälpande?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Big Data har kommit att bli ett populärt begrepp som av många ämnar beskriva de enorma mängder data som dagligen genereras av olika tekniska apparater. I takt med att mängden data ökat har fler organisationer börjat se dessa mängder som potentiellt värdefulla tillgångar, där mantrat trycks vara ”mycket data leder till bättre beslut”. Undersökningar visar dock att dessa organisationer ofta anses sig vara översvämmade med data samtidigt som de saknar den information de är i behov av, något som resulterat i att de lider av stora datakvalitetsproblem. Vi undersöker i denna studie hur de datamängder som blivit synonyma med Big Data påverkar arbetet med Key Performance Indicators, och vad data har för organisatorisk betydelse genom kvalitativa intervjuer med informanter som besitter stor erfarenhet av detta arbete. Resultatet av denna undersökning visar på att det finns en bristande förståelse för både vad data och key performance indicators är, och i vilket syfte dessa ska och kan användas vilken många organisationer måste komma tillrätta med. För att organisationer ska kunna dra nytta av det data som genereras måste de först ha en förståelse för vad som definierar data, och hur bristande datakvalitet påverkar key performance indicators.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)