Interaktiva stadslandskap för ungdomar : gestaltningsprinciper för fler mänskliga aktiviteter i staden

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Sammanfattning: En grupp som ofta blir exkluderad i planeringen av den offentliga miljön är ungdomar mellan 13 och 18 år. Detta trots att möjligheten att umgås och tillbringa tid utanför hemmet eller skolan är extra viktig för just denna grupp. De är för gamla för lekplatser, men passar samtidigt inte in i vuxenvärldens aktiviteter än och stöter ofta på konflikter då de använder platser till annat än dess egentliga ändamål. Av denna anledning är det som landskapsarkitektstudent intressant att ta reda på vilken typ av platser ungdomar behöver och hur man kan gestalta för att få in dessa platser i det centrala stadsrummet, vilket är syftet med denna undersökning. Arbetet omfattar en litteraturundersökning om ungdomars preferenser i staden där olika faktorer tas fram för att senare omarbetas till kriterier. Kriterierna användes sedan i ett antal enkla principskisser över hur ett sådant, interaktivt, tillägg till ett stadsrum för ungdomar skulle kunna se ut. Utöver detta ges tre exempel på fungerande interaktiva stadsrum som används av eller har gestaltats med hjälp av ungdomar. Under undersökningen framkom att det som är viktigast för ungdomar är plats att umgås på, plats för skapande och fantasi, att det är gratis och lättillgängligt samt att det är nära till där människor rör sig. Detta gjorde att många av principskisserna resulterade i olika typer av alternativa sittplatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)