Är en offentlig organisation mer än bara ett skyltfönster? : En fallstudie gällande kommunikationen av CSR integrerat med arbetsgivarvarumärket

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund och syfte: I dagens litteratur och organisationer finner vi att människan är organisationens viktigaste resurs, utan dem finns inget förutom en tom lokal. De människor vars yrke är inom vården, är en av samhällets viktigaste resurser. Efterfrågan på arbetskraft inom sjukvården växer och både kommun och landsting har svårt att anställa rätt personal eftersom utbudet inte matchar efterfrågan. För att attrahera personal med rätt kompetens och vara en konkurrent på arbetsmarknaden är employer branding ett viktigt verktyg och en strategi att ta till för att vara en arbetsgivare att räkna med. I den teoretiska referensramen presenterar vi vad Employer branding och Corporate social responsibility innebär för organisationen och samhället. Att nuvarande och potentiella anställda lockas av olika former av fördelar är idag rätt självklart. Ifall en organisation medvetet visar och inkluderar sina anställda i arbetet med corporate social responsibility (CSR) kan det bidra till att potentiella anställda attraheras av organisationen, det viktiga är dock att det är kommunicerat till de interna intressenterna först och främst. Privata och offentliga organisationer kan arbeta med CSR på olika sätt, likväl kan CSR ha olika betydelse för olika individer beroende på vad de värderar. Vårt syfte med studien är att visa hur CSR kan stärka en offentlig organisations employer brand till följd av att det är kommunicerat internt. Samt undersöka om det är viktigt för medarbetarna i en offentlig organisation att arbetsgivaren tar sitt samhällsansvar. Metod: Det empiriska materialet har samlats in genom en kvantitativ enkätundersökning med medarbetare på Skaraborgs Sjukhus. Det har sedan analyserats i relation till dels de valda teorierna men även Skaraborgs Sjukhus årsredovisning (2019) och ett internt framtaget material vi valt att kalla Personalbarometern (2019). Slutsats: Efter analysering av resultatet framkommer det att båda parter värdesätter ett starkt arbetsgivaravarumärke, samt att hållbar utveckling är ett fokusområde värt att prioritera enligt medarbetarna. Dessvärre är det inte av högsta prioritet för organisationen, då det empiriska materialet indikerar att de nuvarande aktiviteterna inte är kommunicerade till medarbetarna fullt ut. Ifall en organisation vill integrera hållbar utveckling i sitt arbetsgivarvarumärke, i syfte att vara en attraktiv arbetsgivare, är det viktigt att sprida budskapet till de interna intressenterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)