Föräldraskap och sociala medier : En intervjustudie om förstagångsmammors upplevelse av hur sociala medier inverkar på dem själva och sitt föräldraskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Användandet av sociala medier har ökat och en aktiv användargrupp är förstagångsmammor. Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att få en ökad förståelse för hur förstagångsmammor upplever att sociala medier inverkar på dem själva och sitt föräldraskap. Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes och analyserades genom tematisk analys, vilket resulterade i fem teman: Berikande gemenskap, Underlättande i vardagen, En bild svår att leva upp till, Med barnet som utgångspunkt och Bristande kontroll. Resultatet visade att mammorna upplevde sociala medier som en naturlig del av vardagen och att medierna inverkade på dem själva och föräldraskapet, de uttryckte dock ambivalens gällande hur. Sociala medier beskrevs bidra med socialt stöd och information samtidigt som det kunde bidra med känslor av stress och otillräcklighet. Jämförelse gällande exempelvis den egna kroppen, uppfostringsstil eller barnets utveckling var återkommande i studiens resultat, vilket diskuteras utifrån rådande ideologier om moderskap som finns på sociala medier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)