Textilåtervinning och belöningssystem : En kvalitativ studie kring drivkrafterna bakom hållbart konsumentbeteende

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: I takt med att textilindustrin växer och konsumtionen ökar är det viktigt att belysa problemet kring hur man ska avyttra kläder man inte längre använder. Bara i Sverige slängs det varje år 7,5 kg textilier per person i hushållssoporna. Idag finns en mängd olika alternativ på marknaden som verkar för att ta hand om detta problem, såsom att lämna textilier i klädbutik i utbyte mot en rabattcheck eller liknande ersättning. Denna studie syftar till att undersöka drivkrafterna bakom textilåtervinning i butik samt huruvida initiativ som rabatterbjudanden vid återvinning kan stimulera konsumtion snarare än verka för hållbarhet. Undersökningen baseras på tio semistrukturerade intervjuer som genomfördes på kvinnor i åldrarna 20-26. I intervjuerna framkommer deltagarnas vanor när det kommer till konsumtion och återvinning men även attityder och inställning till butikers återvinningstjänster som innehåller rabatterbjudanden. Det empiriska resultatet har kategoriserats under tre olika teman; Medvetenhet gällande miljö och återvinning, Konsumtion samt Attityder och drivkrafter bakom återvinning i butik. Utifrån dessa teman har vi analyserat vårt resultat med hjälp av tidigare forskning och litteratur inom området. Resultatet av vår studie tyder på hög miljömedvetenhet hos samtliga deltagare samt att dessa försöker agera medvetet i viss utsträckning, men inte alltid prioriterar hållbarhet och miljö. Anledningen till varför man väljer att lämna in kläder i butik är främst av bekvämlighetsskäl, ekonomiska motiv i form av rabatt samt att man upplever att butikerna besitter kunskap om hur kläderna ska hanteras när de väl samlats in.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)