Hälsofrämjande arbete i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare beskriver arbetet med barns psykiska hälsa och välbefinnande i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med barns psykiska hälsa och välbefinnande i förskolan. Resultatet är baserat på en kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare. Resultatet har analyserats i förhållande till den salutogena teorin. Studien visar att förskollärare anser att förskolan har en viktig roll i att arbeta främjande med barns psykiska hälsa. Förskollärarna beskriver att de har ett ansvar att stärka barns självkänsla, arbeta utifrån värdegrunden och att samverka med hemmen för att främja en god hälsa hos barn. Vidare visar studien att förskollärare efterfrågar ökad kunskap om barns psykiska hälsa. Slutsatsen är att för att arbeta främjande med barns psykiska hälsa strävar förskollärare efter att stärka barns självkänsla, sociala relationer och tillhörighet i barngruppen. Slutsatsen visar även ett behov av ökad kunskap om barns psykiska hälsa uttrycks, samtidigt lyfts samverkan med hemmen som en förutsättning för att arbeta främjande med barns psykiska mående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)