Läromedlens spegling av styrdokumenten : En kvalitativ textanalys om lyrikuppgifters koppling till styrdokumenten för Svenska som andraspråk 1.
Sammanfattning: Undersökningen syftar till att studera kopplingen mellan läromedelsuppgifter och skolverkets styrdokument för svenska som andraspråk 1. Det finns pågående diskussioner om läromedlens relevans och deras koppling till styrdokumenten, vilket gör det viktigt för lärare att aktivt granska och vara noga i sina val av läromedel (Ammert 2011a). Vidare finns det en utmaning i att skapa intresse och motivera både lärare och elever att använda sig av lyrikgenren i undervisningen. Det finns en underliggande tanke om att lyrik är svårt och abstrakt, medan det i själva verket är en genre som främjar konkret kunskaps- och språkutveckling. Undersökningen fokuserar således på hur lyrikuppgifter i ett läromedel kan kopplas till styrdokumenten och språkutveckling. Undersökningens resultat visar goda exempel på hur lyrikuppgifterna, språkutvecklingen och styrdokumenten är starkt kopplade till varandra och att läromedlet i allra högsta grad svarar mot skolverkets föreskrifter.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)