Bildundervisning i svenska skolan : Studie om hur bildlärare talar kring undervisningen för att främja inlärningen

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur bildlärare resonerar om och beskriver strategier för att i sin undervisning främja inlärningen. Då bildlärarna har haft olika strategier på hur den har varit uppbyggd, har det varit en stor fråga kring hur en undervisning kan se ut. Det som är intressant är att få reda på bildlärarnas egna perspektiv kring vad de tycker om sin undervisning och på hur deras strategier påverkar eleverna.  Studien använder sig av en kvalitativ metod som bygger på en semistrukturerad intervju med tre bildlärare och använder sig även av den sociokulturella teorin, då den används för att den fokuserar på interaktionen mellan människor som leder till lärande. Resultatet i uppsatsen visar på att variationen av strategier och metoder är viktiga för bildlärarnas undervisning, då lärarna använder dem för att genomföra sin undervisning på ett positivt sätt och för att förbättra elevernas inlärning. Resultatet visar även på bildlärarnas engagemang kring elevernas olika behov för att lära sig. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)