Musik i förskolan : om pedagogers förhållande till musik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Kristina Sörensen; [2012]

Nyckelord: Musik; Rytmik; Förskola; Sång; Estetik; Musikalitet;

Sammanfattning: Denna undersöknings syfte är att ta reda på hur musik/rytmik används i förskolan och hurpedagogernas förhållningssätt till musik präglar verksamheten. Jag vill även undersöka hur olikaarbetssätt används för att främja barns såväl musikaliska som språkliga utveckling utifrån enmusikpedagogiskt perspektiv. Här belyses språkets och musikens gemensamma rötter. Detteoretiska ramverket i undersökningen innefattas av musikens grundläggande betydelse förmänniskans utveckling och olika forskares syn på musik och deras värderingar utifrån deras skildametoder och synsätt. Undersökningen grundar sig i olika pedagogers förhållande till musik iförskolan med hänsyn till pedagogernas bakgrund och relation till musik. Utifrån de intervjuer somgjorts med de fyra pedagogerna från två olika förskolor tolkas genom detta material hur de bidrartill barns musikaliska utveckling. Resultatet visar att musik i huvudsak bedrives i förskolan för attdet ger lust och glädje samt att det finns olika meningar om hur man bör prioritera musiken ihänseende till existerande ramfaktorer. Utifrån pedagogernas kreativa intentioner förutspåsutvecklingsmöjligheter inom musik och rytmik som enligt denna studie kan bidra till den estetiskapräglingen inom förskolans verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)